Čas jsou peníze!

Rychleji, levněji, lépe! Magický vzorec dnešního podnikatelského světa. Cíle, o kterých nikdo nediskutuje, přesto tak obtížně dosažitelné. Když chceme lepší kvalitu, nemůžeme být přece rychlejší.  Když chceme být levnější, nemůžeme chtít vyšší kvalitu. Když chceme dělat věci lépe, nemůžeme být přece levnější. Prostě pořád máme pocit, že narážíme na nějaké „ale“, proč nejde skloubit tuto „svatou trojici“.

Proč?

Plánování v současném prostředí vysoce turbulentní poptávky je hádáním z křišťálové koule. Reporty s historickými daty, byť stále hezčí a sofistikovanější, vedou k chybnému plánování, nevyrovnané výrobě a chaosu ve firemních procesech. Interpolace dat z minulosti do budoucnosti přestává fungovat, odchylky se mění každý den, každou hodinu.

Jak na to?

Základem je kognitivní strategie. Schopnost monitorovat chování zákazníka a reagovat okamžitě, v reálném čase.

            Strategie je to, co děláte, ne to, co máte napsáno v PowerPointu,
Prof.Milan Zelený

Schopnost reagovat okamžitě vede většinu dnešních manažerů k plnému nasazení na zkracování lead time.Lead time je čas od zahájení procesu k jeho úplnému ukončení, tj. dodávce zboží k zákazníkovi, případně úplnému poskytnutí služby. K tomu interní zdroje firmy nestačí, je nutno snížit zásoby, potažmo změnit celý systém chování dodavatelského řetězce.

Jak to souvisí s kognitivní strategií? Jednoduše, schopnost zpozorovat změnu chování zákazníka, okamžitě ji pochopit a rychle se přizpůsobit je právě onou kognitivní strategií. Je marné čekat, že se situace opět uklidní a příště bude více času.

Lead Time je pomocníkem, nikoliv cílem. Zkrácení Lead Time není kouzelným proutkem, který změní zcela váš svět. K čemu je krátký lead time, když jej zákazník nevyžaduje a chce „svou“ kvalitu? Stále je potřeba mít na prvním místě zájem zákazníka, kvalita je jen a jen jeho vlastnictvím. Obchodníci tvrdí, že prodají dvakrát více, když snížíme dodací lhůty na polovinu? Opravdu? Kéž by to bylo tak jednoduché.

Krátký lead time? nebo kvalita? nebo nízká cena? nebo úžasný produkt? Možná kdysi to takto stačilo. Dnes je situace jiná.

Dnešní zákazník chce nízký lead time a nízkou cenu a nejlepší kvalitu a úžasný produkt či službu. Že to nejde?

Začněte tím, že za každé slovo „nejde“ udělíte pokutu 500 Kč, 
Libor Witassek, DC VISION

Co je základem úspěchu?

  • Zaměření na zákazníka. Existují desítky možností jak sledovat chování našeho zákazníka, od sociálních sítí až po fyzický kontakt s ním. Monitoring chování zákazníků a okamžitá schopnost reakce je mnohem víc než jen lead time, zaměřte se na svého zákazníka, ne na svého šéfa.
  • Týmová práce. Každý spolupracovník musí chápat, že je spolupodnikatelem, vyměňte zaměstnance za podnikatele.
  • Odpovědnost. Ve složité organizační struktuře, v mnoha úrovních organizace je základním chováním přehazovat odpovědnost na druhé, skončete kulturu „Já za to nemůžu“ v kulturu „ Já to chci“.
  • Vstřícnost vůči změnám. Nikdo nemá rád změny, natožpak je vítat s nadšením, přesto to bez toho jednoduše nejde. Dejte možnost lidem, kteří dychtivě změny vyhledávají, kteří jsou na ně připraveni.
  • Disciplína. Bez funkčních procesů to nefunguje, nepotřebujete hrdiny, kteří dělají neuvěřitelné věci, uspořádejte své procesy správně a nemusíte hledat hrdiny.

Krásný den přeje,

Libor Witassek
Managing Partner DC VISION.. oceněný manažer v soutěžích Marketér roku 2011, Manažer roku 2012, Marketér roku 2012 ..

 

[1] Inspirováno knihou Rychleji, levněji, lépe od autora Michaela Hammera